תיאוריה הגורסת כי לכל השפות הטבעיות יש עקרונות תחביר משותפים אשר אינם יציר של הגדרה והתפתחות- כי אם מולדים ומוטבעים בכל בני האדם כתכונות מוחיות, התוצאה : כל השפות האנושיות מצייתות לכללים אלה.
התאוריה יונקת את ביסוסה בעיקר מהמהירות והקלות של רכישת שפת אם אצל ילדים. לימוד שפת האם אינו תהליך סתמי של חיקוי שכן ילדים מסוגלים לבנות משפטים חדשים ונכונים דקדוקית.
טיעון "עוני הגרוי" שהעלה נועם חומסקי, גורס כי לימוד השפה חייב להיות מושפע גם מגורמים אחרים ודבר מה נוסף מלבד הלימוד הנובע מקלט חיובי.
תימוכין נוספים יש מהדמין בין כל השפות האנושיות. לרעיון יש גם התנגדות שבבסיסה הטענה כי אין הוכחה לכך שהמנגנון המוחי לשפה הוא נפרד מן המנגנונים המאפשרים לימוד של התנהגויות אחרות.