"ייזהר הקונה" מתאר תפיסה משפטית לפיה על צד בהסכם (כמו קונה בחנות) להיות ער לזכויותיו ולשמור על ענייניו. על הקונה לבדוק את הממכר היטב, לפי גישה זו - בשיא חריפותה על המוכר לא חלה כל חובה לגלות לקונה על פגם בממכר, גם אם ידע המוכר כי הקונה פועל מתוך טעות.
גישה זו היתה מקובלת במשפט האנגלי (המשפט המקובל) ואף אומצה בישראל, עם זאת בשל היותה מנוגדת למנהגי המסחר המודרניים שונתה והושמו עליה מגבלות וסייגים ע"י התקנת חוקי צרכנות שונים.
אגב, על פי המשפט העברי, במקרה של פעולת קניין שבוצעה במחיר החורג בשישית מערכו של החפץ, יש להשיב את הפער, ובמקרה שבסחורה פגמים שלא היו ידועים לקונה, המכר בטל.
דיני הגנת הצרכן בישראל צימצמו תפיסה זו והחילו על המוכר חיובים מפורשים המגינים על הקונה.